WEKO3
アイテム
農産物直売所の経済分析
https://doi.org/10.34444/00000064
https://doi.org/10.34444/000000640256f2e3-6f9c-4f68-bbbc-0e30dbc3ea38
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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091030_sk16_02.pdf (1.4 MB)
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Copyright © 農林水産省 農林水産政策研究所
Policy Research Institute, Ministry of Agriculture, Forestry and Fisheries, Japan |
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2020-03-10 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 農産物直売所の経済分析 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Economic Analysis of Farmers Markets | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34444/00000064 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
香月, 敏孝
× 香月, 敏孝× 小林, 茂典× 佐藤, 孝一× 大橋, めぐみ |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 現在の農業,農村をめぐる動きの中で,最も活発なのが,農産物直売所における地産地消への取組であろう。しかしながら,直売所をめぐる動きについて現実の進行が早いのに対して,その動きを的確に把握する研究上の成果は十分でなかったといえる。 本研究では,既存統計の組替集計によって直売所の全国的な展開を把握した上で,実態調査等に基づき直売所の取組についての経済的な分析を行った。 前者については,農業地域類型等の立地条件別に直売所の展開実態の整理を行うとともに,販売金額規模別にみた直売所の特徴を把握した。農業地域類型によって設置主体や販売品目の構成が異なり,大規模直売所では食料品スーパーに匹敵する販売効率を達成しているといった実態が明らかとなった。 後者については,直売所の市場規模について推計するとともに、大規模な直売所を対象に新たな経済効果がどれだけ生じたかを試算した。直売所を利用した場合,通常,一般市価に比べて販売価格は安くとも,流通コストの低減や出荷規格の緩和に伴う商品化率の向上等により,生産者の手取額は増える。このため,生産者,消費者双方にメリットが見込めるほか,直売所施設の運営に伴う雇用創出によって地域住民の所得も増加すると考えられる。 |
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言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Today, there are more than 13,000 farmers markets operating throughout the nation. The growth of farmers markets is considered as one of few successful cases in whole retail industry in the 1990th. But the actual situations of farmers markets are not well understood. In order to grasp how local production for local consumption is being practiced at farmers markets nationwide, we grouped them by sales total and by type of agricultural area. In flat farming area exhibiting urban area, most of the farmers markets are large in scale, and the items focused on vegetables, fruit and rice, etc. are sold mostly to local residents and the like. On the other hand, in mountainous farming area most of the farmers markets are small in scale, and the selection of goods sold consists mostly of local specialties and agro-processed and processed goods geared to tourists and other visitors. Agricultural products sold at farmers markets are usually cheaper than those sold in conventional stores, but producers can actually increase their net earning because of, among other things, lower distribution costs and higher rates of commercialization thanks to shipping deregulation. For this reason, in addition to benefiting both producers and consumers, the income of local residents, it is believed, will increase because new jobs will be created in the operation of farmers markets. |
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言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 農林水産政策研究 en : Journal of Agricultural Policy Research 号 16, p. 21-63, 発行日 2009-10-30 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 農林水産省 農林水産政策研究所 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1346700X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11614280 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |