WEKO3
アイテム
ナッジが有機農産物の購買行動に与える影響―オンラインによるランダム化フィールド実験からのエビデンス―
https://doi.org/10.34444/00000130
https://doi.org/10.34444/000001300daefd85-9298-49ee-bd73-16bf9fb11cc0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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210630_sk34_01.pdf (2.3 MB)
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Copyright © 農林水産省 農林水産政策研究所
Policy Research Institute, Ministry of Agriculture, Forestry and Fisheries, Japan |
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2021-07-16 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ナッジが有機農産物の購買行動に与える影響―オンラインによるランダム化フィールド実験からのエビデンス― | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Nudging the Purchase of Organic Agricultural Products: Evidence from an Online Randomized Field Experiment | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ナッジ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 有機農産物 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ランダム化比較実験(RCT) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | フィールド実験 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | エシカル消費 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Nudge | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Organic agricultural products | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Randomized controlled trial | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Field experiments | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Ethical consumption | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34444/00000130 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
佐々木, 宏樹
× 佐々木, 宏樹 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では,ランダム化比較実験(RCT)により,消費者がどのような情報(ナッジ)に強く反応して有機農産物(米,にんじん,たまねぎ,ほうれんそう,トマト)及び加工品(納豆)の購買行動を変容させるのかについて検証した。RCTにおける介入群は,①有機農産物の定義情報を付与する群,②慣行栽培と比較した環境負荷低減の情報を付与する群,③安全性の情報を付与する群,④全ての情報を付与する群の四つであり,また対照群を設けた。3か月間の購買データからナッジの効果を比較したところ,にんじん,たまねぎ,ほうれんそうについては対照群と比べて介入群の有機農産物の購買額が大きかったものの,統計的に有意な差ではなかった。ただ,③安全性の情報を付与する群については,もともと有機農産物に高い価格を支払っても良いと考えていた実験参加者の支出額を有意に高めた。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Nudge proposes positive reinforcement and indirect suggestions as ways to influence the behavior and decision-making of groups or individuals, which is expected to be a new policy tool. Using an online field experiment by randomized controlled trial (RCT), this study examined how consumers respond to several types of information provided (nudge), and to what extent they change their purchase behavior toward organic agricultural products. Based on information types, treatment groups are divided into four: (1) basic information of organic agriculture (treatment 1); (2) information related to food safety (treatment 2); (3) information related to reducing environmental damages (treatment 3); and (4) all of the above information (treatment 4). Results of the three-month experiments show that average treatment effects (ATEs) were not statistically significant. However, in the treatment 2 group, the subjects who are tolerant of high prices for organic products significantly increased their spending. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 農林水産政策研究 en : Journal of Agricultural Policy Research 号 34, p. 1-40, 発行日 2021-06-30 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 農林水産省 農林水産政策研究所 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1346-700X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11614280 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |